sábado, 15 de diciembre de 2007

Alemanya estrena la navegació mercantil amb tracció d'estel


  1. El sistema estalvia fins a un 50% de combustible i redueix la contaminació
  2. La companyia Sky Sails diu que la iniciativa ajuda contra el canvi climàtic
L''MS Beaufort' amb estel. Foto: SKY SAILS
L''MS Beaufort' amb estel. Foto: SKY SAILS
ESTHER CELMA
TARRAGONA
Dues companyies alemanyes botaran avui a Hamburg el vaixell destinat a reinventar la navegació de vela. L'MS Beluga Sky Sails, de 133 metres d'eslora, serà el primer navili mercant remolcat per un estel de 160 metres i tracció mecànica. L'estel, que recorda un parapent, s'eleva amb un pal automàtic i vola a més de 100 metres. Com que a aquesta altura els vents són més forts, l'energia és el triple de la que s'obté amb les veles tradicionals.
L'enlairament i l'aterratge de l'estel són automàtics i duren 20 minuts com a màxim. Aquest nou sistema de navegació pot reduir la despesa de combustible fins a un 50% en condicions òptimes de vent. La càrrega del vaixell pioner ja és una proclama d'intencions sobre l'energia eòlica: aerogeneradors fabricats a Esbjerg (Dinamarca) amb destí a Houston, a Texas.
El nom del vaixell tampoc és casual. Beluga correspon a la naviliera Beluga Group, amb seu a Bremen, i Sky Sails, a la firma d'Hamburg que ha desenvolupat en els últims sis anys estels amb una potència de propulsió de 6.800 cavalls. La seva premissa és que el vent és la font d'energia més rendible a alta mar, però que no s'utilitza perquè, fins ara, cap sistema de vela ha complert els requisits de força i velocitat que exigeix la navegació comercial.
Segons la web de la companyia Sky Sails (www.skysails.info), el nou sistema suposarà un estalvi d'entre un 10% i un 35% de combustible cada any. A efectes pràctics, 280.000 euros per a un vaixell de càrrega de 80 metres. Això ajuda les navilieres a ser competitives, tot i que es disminueixi la taxa de càrrega. Per una altra part, l'estel millora la seguretat del vaixell, ja que ajuda a estabilitzar-lo a alta mar, i és un sistema de propulsió alternatiu en el cas que falli el motor.

CANVIAR LA SITUACIÓ I
també pot ser una bona manera de combatre el canvi climàtic. Stephan Wrage, soci de la companyia, subratlla que el trànsit marítim produeix més de mil milions de tones de CO2 cada any i és responsable del 5% de les emissions mundials, i està convençut que "l'ús sistemàtic de l'Sky Sails permetria estalviar 150 milions de tones de CO2 anuals". El presi-
dent de Beluga Shipping, Neils Stolberg, destaca a la web de la seva companyia (www.beluga-group. com) el paper de Stephan Wrage en la lluita activa contra les emissions contaminants: "Wrage vol canviar la situació amb un sistema que redueix combustible i contaminació al mateix temps".
Anne Staack, portaveu de Sky Sails, va explicar a aquest diari que els estels, de fins a un total de 5.000 metres quadrats, es produiran en sèrie durant l'any 2008. De moment, ja s'han declarat aptes per a grans iots, pesquers i mercants mitjans en les proves fetes al mar del Bàltic amb vaixells experimentals. El repte ara són els grans vaixells. L'invent ja els ha portat a ser una de les 39 empreses seleccionades pel Fòrum Econòmic Mundial com a Pionera en Tecnologia 2008. Hi havia 273 candidats.