lunes, 23 de julio de 2007

Mites sobre les verdures


  1. És cert que la pastanaga i el tomàquet són bons per a la vista
Publicar entrada Manats de remolatxa a la parada d'un mercat. Foto:  MARINA VILANOVA
Manats de remolatxa a la parada d'un mercat. Foto: MARINA VILANOVA
MONTSERRAT FOLCH
Metge i dietista de la clínica Teknon. Autora d''El método de la doctora Folch'
Les verdures són baixes en calories. Fals. L'aportació de calories augmenta si estan ofegades, saltades o gratinades.
Es poden menjar en quantitat lliure, si es té bona salut. Verdader. Han de formar part dels àpats del migdia i del vespre, ja que aporten vitamines i minerals, a més a més de fibra.
La verdura cuita i després congelada perd nutrients. Fals. És igual de sana, ja que s'atura el deteriorament dels aliments i es mantenen intactes les vitamines i els minerals.
Menjar la verdura crua és perjudicial per a la salut. Fals. Totes les verdures es poden menjar crues.
La verdura s'ha de congelar cuita. Verdader. Si es vol congelar verdura fresca, s'hi ha de donar una cocció durant 1-3 minuts
La verdura bullida conté els mateixos nutrients. Fals. Al bullir la verdura es perd vitamina C.
La patata engreixa molt. Fals. La patata conté un 75%-80% d'aigua i hidrats de carboni, i té 85 calories per 100 grams. Les calories dependran de la quantitat que se'n mengi i de la manera de preparació.
Podem menjar amanides vegetals variades com a plat únic. Verdader. Sempre que s'hi introdueixin fruita seca o ou dur, que aporten la dosi de proteïna.
Les verdures no contenen colesterol. Verdader. Al contrari, a causa de l'aportació de fibra, ajuden a regular el colesterol sanguini.
No contenen àcid fòlic. Fals. Les que en tenen més quantitat són les de fulla verda: bledes, espinacs, créixens, endívies, cereals integrals (civada), alvocat, fruita seca, llegums (cigrons).
La coliflor i el bròquil són anticancerígens. Verdader. Contenen vitamina A, E, C i altres substàncies anticancerígenes anomenades sulfurans, que són els responsables de la forta olor de sofre quan les bullim.
Les verdures de fulla verda ampla són molt bones per a la salut. Verdader. Aporten vitamina A, E, i C. Prevenen determinats tipus de càncer i protegeixen enfront de malalties cardiovasculars
La vitamina A és bona per a la pell. Verdader. És a la pastanaga i altres verdures de color taronja com la carbassa.
La pastanaga i el tomàquet són bons per a la vista. Verdader. Contenen carotens, que es transformen en vitamina A.
La ceba i l'all són bons per a la circulació. Verdader. Això és a causa dels seus compostos de sofre, que eviten la coagulació sanguínia.
Les verdures no contenen sal. Fals. Els espinacs, bledes, api i coliflor en porten tanta que els hipertensos n'han de moderar el consum.
Les endívies aprimen. Fals. No existeix cap aliment que aprimi.