lunes, 9 de febrero de 2009

LONDRES EXHIBEIX ELS RETRATS QUE LAWRENCE SCHILLER VA FER DES DELS ANYS 50

El fotògraf del Hollywood daurat mostra la seva obra

Marilyn Monroe a 'Something's got to give' (1962).  Foto:  LAWRENCE SCHILLER
Marilyn Monroe a 'Something's got to give' (1962). Foto: LAWRENCE SCHILLER
 Clint Eastwood, de vaquer a Per un grapat de dòlars. Foto:  LAWRENCE SCHILLER
Clint Eastwood, de vaquer a Per un grapat de dòlars. Foto: LAWRENCE SCHILLER
Paul Newman i Joanne Woodward el 1967. Foto:  LAWRENCE SCHILLER
Paul Newman i Joanne Woodward el 1967. Foto: LAWRENCE SCHILLER
CRISTINA MERINO
BARCELONA
Va aprendre a fer punt amb Joanne Woodward i a apostar a les carreres amb Jack Lemmon i Walther Matthau. Es va asseure al porxo de la casa de Bette Davis discutint els seus problemes matrimonials i va beure Dom Pérignon al Ford Thunderbird de Marilyn Monroe mentre ella censurava algunes de les seves fotografies. Lawrence Schiller, fotoperiodista i, amb els anys, director de telefilms, es va fer amb totes i cadascuna de les estrelles de l'època daurada de Hollywood i va arribar a retratar-les dins i fora dels rodatges amb una intimitat que pocs han aconseguit. El treball del nord-americà s'exposa fins divendres a la joieria Asprey de Londres.
Schiller, que també va fotografiar moments clau de la història dels EUA com la detenció de l'assassí de John F. Kennedy i les llàgrimes de la senyora Nixon quan el seu marit va perdre les eleccions, seguia sempre la màxima que li va ensenyar l'editor fotogràfic de la revista Time: "Com a molt et donaré quatre pàgines... però millor que ho expliquis en una sola foto". Així que quan fotografia Paul Newman i Joanne Woodward el 1967 narra la història d'un matrimoni on "ell és l'home amb qui totes les dones del món voldrien anar al llit i després hi és ella, de qui ell està bojament enamorat".
I quan el seu objectiu apunta a Marilyn Monroe al plató del rodatge de Something's got to give, l'última i inacabada pel.lícula en què va participar l'actriu uns quants mesos abans de morir (1962), Schiller retrata la profunda inseguretat d'una dona que vessa atractiu i sensualitat i que, deprimida com està, no troba la manera de complir amb el director George Cukor i mesurar el seu talent amb Elizabeth Taylor, que aleshores estava rodant Cleopatra i que era la seva gran rival.

ICONES DELS ANYS 60
Amb 72 anys, i més de 50 de treballs, Schiller reconeix que la seva col.lecció d'instan- tànies, en què figuren des de Robert Kennedy fins a Barbra Streisand, passant per Tippi Hedren, Alfred Hitchcock, Dennis Hopper i els Jackson Five, són una finestra oberta a una època en la qual la gent tenia una perspectiva més positiva de la vida.